5 fototips

Älskar verkligen att läsa fototips. Det är nog de inläggen jag tycker är roligast att läsa på andra bloggar. Om jag hittar en blogg, är det första jag tittar kategorin som innehåller fototips. Man kan lära sig så mycket genom att läsa andras tips. Så här kommer mina, lite grundläggande tips!
 

 
♦ Till att börja med, är det viktigt att kunna din kameras inställningar. Vet du tex. hur du ställer in bländaren eller slutartiden på kameran? Om inte, läs kameramanualen du fick med när du köpte din kamera. Google fungerar också. 
Även om du inte har systemkamera kan det vara bra att läsa igenom manualen, det finns säkert något intressant där ändå!
 
♦ Se till att det inte kommer med några störande föremål i bakgrunden som förstör bilden och gör den rörig. Då dras blicken till det istället för ditt tänkta motiv. Det är viktigt att bilden inte blir för rörig!
 
♦ Tänk på ljuset. Ljuset tycker jag är en av de viktigaste sakerna att tänka på när man fotar. Ett bra tips för väldigt fint ljus är att fota i motljus. Det blir så hilma fint! Se bara till att ditt motiv inte blir alldelses för mörkt eller ljust.
 
♦ Var något som jag inte är - kreativ! Istället för att bara ta en bild på en blomma, försök göra en krans och hänga på väggen. Okej då, ett väldigt dåligt förslag men försök komma på något intressant.
Jag själv är riktigt dålig på det, jag är inte speciellt fanasirik, haha..
 
♦ Och sist men inte minst, ta många bilder! Testa olika vinklar, olika inställningar och lägg till eller ta bort nånting ur bilden. Det kan bli så himla olika beroende av hur man kombinerar olika inställningar med olika vinklar!
1
Julia ;DD

Fota ä så sjukt kul, bra att de gav mig bra tips♥